Pytania?739-052-222
Questions?733-511-301
Praktyczny egzamin na prawo jazdy zawsze zaczyna na placu manewrowym, który opuścić można jedynie po wykonaniu z góry określonych zadań egzaminacyjnych. Niewykonanie poleceń egzaminatora lub nieprawidłowe przygotowanie do jazdy może na tym etapie zakończyć egzamin. Sprawdzana jest tu przede wszystkim wiedza z zakresu oceny stanu technicznego pojazdu oraz podstawowe umiejętności manewrowania. Jakie zadania czekają kursantów na placu manewrowym? Jakie błędy zakończą od razu egzamin? Na wszystkie te pytania odpowiadamy w poniższym poradniku.
Na samym początku egzaminu kursanci proszeni są o wskazanie podstawowych elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Na tym etapie trzeba przede wszystkim sprawdzić, czy wszystkie rodzaje świateł działają oraz gdzie są zlokalizowane. W przypadku świateł hamowania trzeba poprosić egzaminatora o przyciśniecie hamulca, ponieważ samo wskazanie ich nie wystarczy. Sprawdzanie stanu technicznego obejmuje także weryfikację tego, czy pod maską jest dość następujących płynów:
Kursanci mogą zostać także poproszeni o sprawdzenie sygnału dźwiękowego (tzn. klakson). W trakcie egzaminu nie trzeba będzie wskazywać oczywiście wszystkich opisanych powyżej elementów, ale wiele osób potrafi je ze sobą pomylić. Błędy na tym etapie popełniane są najczęściej w sytuacji, kiedy po raz pierwszy mamy styczność z pojazdem egzaminacyjnym. Nie wszystkie szkoły jazdy prowadzą zajęcia na takich samych modelach aut jak egzamin praktyczny kat B. Na etapie sprawdzania stanu technicznego można popełnić jeden błąd.
Przygotowanie do jazdy to jeden z najbardziej newralgicznych momentów w trakcie całego egzaminu. Nie można po prostu wsiąść, zapiąć pasów, poprawić lusterka na środku i oznajmić gotowości. Wszystkie działania związane z przygotowaniem do jazdy muszą zostać zasygnalizowane w niemalże karykaturalny sposób. Najbezpieczniejszym sposobem na uniknięcie złośliwości egzaminatora na tym etapie jest głośne opisywanie swoich przygotowań. Z pewnością nie zaszkodzi potwierdzić werbalnie, iż następujące elementy zostały sprawdzone i odpowiednio ustawione:
Zaniedbanie lub nieprawidłowe ustawienie któregokolwiek z powyższych elementów może zakończyć egzamin, zanim zdążymy uruchomić silnik.
Po zaliczeniu pozytywnie wszystkich dotychczasowych zadań egzaminacyjnych przychodzi czas na manewrowanie. Podstawowe umiejętności w zakresie ruszania do przodu i tyłu sprawdzane są w trakcie jazdy po łuku (zwanym także rękawem, nie mylić z hamulcem ręcznym). Nie jest to specjalnie skomplikowane zadanie, ale niestety nawet drobne najechanie na słupek liczone jest jako błąd.
Ostatnim zadaniem na placu manewrowym, które trzeba zaliczyć przed wyjechaniem na miasto, jest górka. Na tym etapie kursanci muszą zaparkować pojazd na niewielkim wzniesieniu, a następnie ruszyć bezpiecznie z takiej pozycji. Manewr ten jest dużo bardziej skomplikowany w przypadku pojazdów z manualną skrzynią biegów, ponieważ wymaga on dużej precyzji w zakresie obsługi sprzęgła.
W zasadzie do zakończenia egzaminu negatywnym wynikiem wystarczy jeden poważny błąd. W trakcie części związanej ze sprawdzaniem stanu technicznego pojazdu można pomylić się raz przy wskazywaniu pojemników lub świateł, ale na dalszym etapie jest dużo ciężej. Manewry na łuku i górce można czasami powtórzyć raz, ale dotyczy to jedynie pomniejszych przewinień ze strony kursantów (np. brak odpowiednich świateł, zaciągnięty hamulec postojowy, najechanie kołem na linie). Najczęstsze błędy na placu manewrowym związane są przede wszystkim ze stresem i nieuwagą, nie zaś wysokim poziomem trudności zadań.
Czytaj więcej: Kursy prawa jazdy